Följ också vårt  nyhetsflöde via FaceBook 

[2018-04-07]  Botteninspektion

Den 7 maj genomförde Transportstyrelsen en inspektion av Helmis undervattensskrov. Efter några smärre påpekanden, som enkelt kan åtgärdas kunde Helmi godkännas för vidare fart. Nästa inspektion blir troligtvis om 3 år. Besöket var ett led i den nya förordningen om egenkontroll som börjar gälla i år. Föreningens säkerhetsansvarige Pelle Ringhagen arbetar med genomförandet.

[2018-04-07]  Beckning

När drevningen började bli färdig var det dags för beckning. Det stora äventyret. Ingen av oss hade tidigare provat på metoden, åtminstone inte i den skala som nu var aktuell. Alla nåt under vattenlinjen skulle fyllas med varmt (ca 100 grader) beck ända ner till drevlinet.

Som förberedelse hade vi tillverkat ett antal borstar med långt skaft av sisalsnöre, som ska motstå värmen i becket. Det visade sig gå åt många bortar. Två kokplattor hade också lånats in. En för att smälta becket och en för att hålla det varmt under arbetet. 

Beckningen visade sig vara ett tidsödande arbete. Först måste bordläggningen närmast nåten skrapas rena från gammal färg för att becket ska fastna ordentligt. Sedan kunde det varma becket läggas på med borsten. Eftersom vi bara hade tillgång till en varmhållningsplatta kunde bara en person i taget göra beckningen. D.v,s, Håkan Lellky!

En fantastisk prestation som tog många arbetsdagar att genomföra. Vanligtvis var det flera som hörsammade Håkans kallelser och det behövdes för när becket har stelnat ska det beck som hamnat vid sidan av nåten skrapas bort. Det finns också andra arbeten som ska göras före sjösättningen.

[2018-03-15]  Drevning

Tidigt i vår - kanske lite väl tidigt - kallade Håkan till arbete med botten. Först gällde det att avlägsna all SikaFlex ur nåten och därefter skrapa bort bottenfärgen runt nåten för att ge becket fäste. Det visade sig vara ett tidsödande projekt som krävde flera arbetsdagar. Uppslutlingen var väl inte så lysnade mot slutet. Men totalt sett var det många som hjälpte till.

Så blev det dags att börja bättra på drevet där det fattades. Håkan hade hittat en hel säck med drev i sjöboden så det var bara att omsätta kunskaperna vi fick på drevningskursen och ge sig på nåten. 

Att banka in ny nåt där det saknades visade sig inte vara så svårt. Håkan hade sett till att märka ut de nåt som måste fyllas i. Lite jobbigt bara att hamra uppåt. För säkerhets skull hade Håkan bett Lars Jonsson komma förbi och berätta om vi gjorde rätt. Det var väl främst frågan om hur djupt ner i nåten som drevet borde vara. Det enkla svaret var: Lika långt in som nåten är bred.

Lars stannade kvar ett tag och hjälpte till med drevningen för att visa hur det ska göras och för att känna känna av hur mycket som behövdes.

[2018-01-16]  Informationsmöte om drevning

Många deltagare från Helmis besättning var församlade i Blidö IF:s lokal. Många deltagare från Helmis besättning var församlade i Blidö IF:s lokal.

Håkan Lellky hade 13 januari kallat till informationsmöte inför drevningen av Helmi i vår.


Lars Jonsson, Kalvik på Blidö, med mångårig erfarenhet av arbete med träskutor informerade om drevningsteknik, verktyg, beckning mm.

Varför drevas båtar?
Nybyggda båtar drevas med tjärinpregnerat lin främst för att stabilisera bordläggningen och göra skrovet styvare. Drevningen utförs ibland 3 gånger för att fylla nåten tillräckligt. Drevning runt hela båten en gång i taget för att förhindra skevhet. För att därefter täta skrovet ytterligare måste nåten förseglas med varmt beck som fäster både mot lindrevet och bordläggningen.

Lars visar hur  drevet ska placeras i nåten. Lars visar hur drevet ska placeras i nåten.

Hur går det till?
Lars demonstrerade hur linet först slås in tvärs nåten med ett sättjärn. En bred mejsel med ganska tunn egg. Linet vänds upp mot nåten igen och slås in tätt intill föregående törn osv. Därefter slås de uthängande törnarna in med en rabb. En bred mejsel med en bredare egg, ev räfflad. Linet ska slås in så mycket att det blir en lika djup som bred öppning kvar, vilken ska fyllas med beck.
För att få rätt tyngd i slagen används en stor träklubba, som ger ett mjukare slag och inte skadar mejslarna.

Till förseglingen av nåten med beck behövs dels ett par grytor att värma becket i dels en borste med långt träskaft. Helst också rejäla arbetshandskar!
Borsten tillverkar man själv av en käpp och sisalgarn, som läggs i åttor genom två utsågade springor i käppens ände. Det går åt många borstar…
Lars visade hur man använder borsten för att applicera beck på nåten och för att med spetsen på borsten samtidigt trycka ner becket mot lindrevet i nåten.

Drevjärn, klubba och lin samt en beckborste. Drevjärn, klubba och lin samt en beckborste.

Vad ska göras på Helmi?
Först måste nåten friläggas, vilket innebär att all gammal försegling av SikaFlex och liknande material ska avlägsnas utan att skada den underliggande lindrevningen. Till det arbetet rekommenderade Lars ett rundjärn med tillplattad krok så att man kan ”fiska ut” allt material som ska bort. Alla närvarande uppmanades snarast tillverka sin krok och två datum beslutades redan i januari/februari för rengöring av nåten så att de ska vara torra till drevningen.

Drevning och försegling med beck måste påbörjas tidigt i vår. Innan dess är det mycket material och verktyg, som ska införskaffas. Lars tipsade om att Båt & Byggnadsvård i Roslagen har ett sortiment av lämpliga produkter.
Att slå in drev där det behövs är ett ganska tungt jobb och det behövs många frivilliga krafter, som kan avlösa varandra. Lars har också lovat att ställa upp med instruktion på plats när vi påbörjar arbetet.
 
För att smälta becket behövs flera grytor, en som är i gång och en som står på värmning. Man för på det flytande, varma becket genom att gå baklänges.
Viktigt: becket får inte koka!

Sedan är det bara att måla botten!

Stort tack till Lars och Håkan







 

Bilden: Håkan framför Lars imponerande samling drevjärn.

[2017-11-16]   Gösta Roxell 90 år

[2017-11-12]   Helmis höststämma

Lördagen den 11 november var det dags för Helmi höststämma i Almvik! Drygt 30 medlemmar deltog i stämman. Lennart Fridh valdes till orförande för stämman och Karin Ekenbäck till sekreterare. Verksamhetsplanen för 2018 presenterades av vice ordförande Per Ringhagen och budgeten för 2018 av ordförande Anders Broberg. Verksamhetsplanen faställdes av stämman. 
Inför stämman hade ordförande Anders Broberg och ledamot Erik Roxell meddelat att de önskade ställa sina platser i styrelsen till förfogande. Detsamma gällde revisor Fred Rosentahl och revisorssuppleant Karin Österman.
Valberedningen hade därför föreslagit Christer Pettersson som ny ordförande på 1 år och Håkan Lelky som ledamot på 2 år. Både Christer och Håkan fick möjlighet att presentera sig för stämman som därefter valde så som valberedningen föreslagit. 
Valberedningen hade också föreslagit Lennart Fridh som revisor och Eva Nilsson som revisorssuppleant på 1 år och stämman beslutade även här efter valberedningens förslag.
Inga övriga ärenden på agendan innebar några stämmobeslut och ordföranden avslutade stämman. Därefter avtackades Anders Broberg av Per Ringhagen.

Efter en kort fikapaus blev det sedan dags för Rasmus Karlsson, sjöräddare stationerad i Räfsnäs, att berätta om den svenska sjöräddningsorganisationen och om sjöräddningens insatser under flyktingkatastrofen i Medelhavet. En synnerligen intressant och gripande skildring av ett fortfarande aktuellt stycke skrämmande europeisk historia!

[2017-09-29]   Helmi torrsatt i Bromskär

Nu ligger Helmi uppallad på parkeringsplatsen vi Bromskärs hamn. Mobilkran och lastbil med trailer behövdes eftersom den planerade vagnen inte hann bli klar.

Som vanligt är det skrovet under vattenlinjen, som står högst upp på åtgärdslistan. Den fernissade bordläggningen behöver också bättras på. Särskilt runt vattenlinjen där isen på sina ställen nött bort den. Sudbandet och brädgången ska målas och reparareras på ett par ställen. 
Toadörren och innertaket i kajutan behöver renoveras. Yttertaket läcker på några ställen som måste åtgärdas. Helmi ska också få ytterligare en automatisk länspump. 
Masten behöver slipas och ytbehandlas och alla vantfästen ses över. Kapellet skickas på renovering.

En hel del att göra alltså! Vi hoppas att många vill hjälpas åt framåt våren. Det är bara att anmäla sig till Håkan Lellky eller info@helmi.se eller personal@helmi.se, så hör Håkan av sig när det blir dags.

Måndagen den 9 oktober börjar vi täcka Helmi för vintern. Även då går det bra att anmäla sig till Håkan för att vara med och hjälpa till. 


Sandkilen Helmi - Series II

En andra serie av Sandkilen Helmi som modell finns nu till försäljning. Modellen är liksom den första serien detaljrik och skalenlig, samt handbyggd i trä.  Modellen erbjuds i skala 1:25  och är 63 cm. Modellen finns att beskåda på Promero Boats showroom på Sankt Eriksgatan 113 i Stockholm som också säljer modellen. För mer information ring Gustaf Uggla 070/590 23 97 eller besök www.promeroboats.se

Boken om Helmi

 

Äntligen - på initiativ från Skeppare Bengt Eller har vi nu tillverkat ett provexemplar av boken om Sandkilen Helmi. De flesta fotografierna är även tagna av honom själv!

 

Metoden heter "Print on Demand". Trycktekniken är mycket flexibel och snabb vilket gör att fler ideér växer fram, bl.a kan vi erbjuda våra kunder vid gravsättningsseglingar en exklusiv bok om just deras speciella dag.

 

Boken kommer att premiärvisas på Båtmässan i montern hos Promero Boats AB är det tänkt!

 

Priset uppskattas till c:a 600 kr per exemplar!

Länspump - originalmodell

 

Så här såg länspumpen ut i en Sandkil förr i tiden. Bilden är tagen i Blidö kyrka på den skalenliga modell som finns att beskåda i ett av fönstren!

 

 

 

  

 

Spontana insatser - det uppskattas!

 

Tre stycken nytillverkade "naglar" som ersättning för den som gått av och som jag tog hand om på väg till Fredlarna 8/9.


Två stycken av ek och en i ene, viket jag tror att den gamla var tillverkad av när jag jämför lukten. En för direktmontage och två i reserv.


De finns nu på mitt ställe på Väddö och jag kommer att leverera "naglarna" vid lämpligt tillfälle innan kommande seglingssäsong

 

Med vänlig hälsning
Per A. Persson

 

 

Lästips!

Du kanske redan har denna bok i hyllan, men för de som saknar just denna titel finns det nu två exemplar under auktion hos Tradera!

 

Det kanske kan vara något att fördjupa sig i en mörk höstkväll, eller ge bort som present till någon bekant med koppling till Sandkilen Helmi på Blidö. Se även här under Boktips!

 

           Trevlig läsning!

 

När Helmi mötte Goliat . . .

 

Bilden är tagen den 15 juli 2008 då Ostindiefararen Göteborg under pompa och ståt besökte Norrtälje hamn eskorterad av bl.a Sandkilen Helmi.

 

                                                                                                  Foto: Erik Åhman

 

Stämmarsund - Blidö 1920-tal

Pokalen från 1897


Det är få personer som sett denna pokal i verkligheten eftersom den är i privat ägo. Vi har nu lyckats föreviga den på bild med hjälp av Per Ottosson och Bengt Eller.


För de som inte studerat Sandkilen Helmis historia kan vi berätta att silverpokalen är 1:a priset vid storbåtsseglingarna den 14 juli 1897 i regi av KSSS, Kungliga Svenska Segel Sällskapet.


                              Klicka på bilden så blir den förstorad!




 . . . med några år på nacken! . . . med några år på nacken!

Granen fälldes den 8 mars 2012

 

Styrelsen har beslutat att ta fram ett nytt ämne till en reservmast efter förra årets masthaveri. Turligt nog fanns det då ett ämne som Familjen Roxell iordningställt - annars hade leveranstiden varit två år. Det blir en traditionell mast av gran, dvs massiv. Det är f.ö en konstart som även används då man tillverkar en riktig flaggstång - kanske något för Dig som tröttnat på din  "pling-plong-stång" av plast.

 

De personer som vill engagera sig i detta hantverk "old school" uppmanas att kontakta Erik Roxell, e-post: drift@helmi.se

 

 

 

Save us some time and money . . . Save us some time and money . . .

Adressuppgifter samt e-postadress!

 

Vid ett utskick till medlemarna visade det sig att c:a 10 procent har felaktig e-postadress. Eftersom detta sätt att meddela Er viktig information, dels är tidseffektivt dels ekonomiskt, är det angeläget för oss att Ni uppdaterar dessa uppgifter. Enklast gör Du detta genom att skicka ett mail till Per Ottosson som handhar medlemsregistret, e-post: medlem@helmi.se.

 

Alternativt fyll i Dina nya kontaktuppgifter i detta formulär!

 

 

 

Nya arkivet . . .

 

På denna sida med inloggning har vi valt att samla dokument med ett innehåll som endast berör våra medlemmar, dvs icke publika skrivelser!

 

Klicka på pilen och gå inte vilse bland hyllorna!

. . . to Top!