Hösten 2023 startades ett omfattande renoveringsarbete av Helmi. När arbetet inleddes trodde man att det främst var däcket inklusive en del däcksbalkar som behövde bytas ut.
När det gamla däcket öppnats upp visade det sig att arbetet skulle bli än mer omfattande än man räknat med då även balkarna under kajutan var starkt angripna och behövde bytas ut. För att kunna byta ut balkarna behövde även kajutan lyftas bort.
Under hösten 2023 pågick ett intensivt och framgångsrikt arbete med att rusta upp Helmi. När vintern, och med den kylan, kom hindrades arbetet och renoveringen pausas fram till våren.
Stort engagemang och ekonomiskt stöd till föreningen
Under hösten och vintern 2023/24 insåg styrelsen för föreningen Helmis vänner att man skulle behöva en hjälpande hand för att klara av den omfattande renovering som Helmi behövde genomgå. Därför bad man om hjälp med ekonomiskt stöd.
Engagemanget och stödet föreningen fick ta emot var över förväntan och var ovärdeligt i arbetet med att bevara Helmi för framtiden.
Våren 2024 – renoveringen återupptas, inga seglingar och Helmidag
En långdragen kyla drar ut på renoveringsstarten och under april 2024 börjar renoveringsarbetet ta fart igen.
På grund av det omfattande renoveringsarbetet blir det inga seglingar sommaren 2024. Istället lägger föreningen fokus på att jobba vidare med renoveringen. Samtidigt visar man upp Helmi på andra sätt, bland annat genom att anordna en Helmidag.
Föreningen lägger också fokus på att stärka kompetensen hos sin besättning inför kommande somrar och seglingar, bland annat genomförs en livsviktig HLR-utbilning.
Renoveringen som bara växer
Allt eftersom renoveringen pågår upptäcker man fler och fler delar som är murkna och behöver bytas ut. Det blev uppenbart att arbetet för att göra Helmi sjöduglig var mycket större än föreningen först förstod, när renoveringsarbetet startade hösten 2023.
Att renovera under däck var en utmaning, då inget är rakt och inga delar har samma mått eller vinklar. Varje del måste sågas, hyvlas och slipas specifikt för den plats den ska sitta på. Ett arbete som tar tid, men innan snön och kylan kom vintern 2024 var arbetet klart för att lägga det nya däcket: alla murkna delar var borta och nya hade tagits fram.
Arbetet pausas till våren 2025 då arbetet med att lägga det nya däcket är planerat att börja.
Sex nya knän
Utöver den omfattande renovering som har pågått under 2024 har man också upptäckt att Helmi behöver sex nya knän. Knäna är oerhört viktiga för hållfastheten och därför ett viktigt och omfattande delprojekt i renoveringen av Helmi.
För att kunna göra nya knän behövs först träd som har växt i den specifika vinkeln som behövs för att göra knäna. Att bara hitta träden har tog sin tid – men till slut var äntligen sex nya knän på plats.
Ny kajuta
Kajutan som lyftes bort fick även den en grundlig inspektion under renoveringsarbetet som pågick under sommaren/hösten 2024. Det visade sig att den också var i ett dålig skick.
Tanken var först att renovera och byta ut de skadade delarna på den befintliga kajutan. Men det skulle ta nästan lika lång tid, och kosta mer, som att bygga en ny. Därför togs det ett beslut att bygga en ny kajuta.
Inga seglingar 2025 – men en aktiv förening
Renoveringsarbetet fortsätter långsamt framåt och styrelsen inser att Helmi inte kommer vara sjöduglig sommaren 2025 heller och meddelar därför att det inte blir några seglingar sommaren 2025.
Föreningen anordnar även en Helmidag 2025 och medverkar på flera evenemang för att visa upp Helmi, prata om renoveringen samt värva medlemmar och stöd till renovering. Ett uppskattat arbete då många är nyfikna på hur det går med Helmi och hennes renovering.
Hjälp med att slutföra renovering
Renovering av Helmi har, som tidigare skrivits, blivit enormt mycket mer omfattande än vad man först trodde när den började. Vid årets start 2025 börjar därför styrelsen leta efter alternativa platser för att slutföra renoveringsarbetet på; lägga däcket, byta brädgång och några bord.
Styrelsen fann Ragnhildsborgsvarvet i Södertälje. De har stor kunskap om gamla träbåtar och rätt utrustning för att ta sig an Helmis återstående renoveringsarbetet. Där fanns även möjligheten för renoveringen att pågå under vintern.
Givetvis hade varvet en hel del arbete inlagt hela våren och sommaren men till hösten 2025 planeras en flytt av Helmi, för att arbetet ska kunna ske under hösten och vintern 2025/26.
Sommaren 2025 – en ny kajuta tar form och utbildning av besättning
Under sommaren 2025 har arbetet med att bygga den nya kajutan fortsatt. Resultatet blir en riktigt fin kajuta.
Föreningen passar även på att återigen stärka kompetensen hos sin besättning inför kommande somrar och seglingar. Denna gången genom en grundläggande motorkurs för hela besättningen.
Masten av i Bromskär – räcker det inte med motgång nu?
Före seglingen till Södertälje skulle Helmi mastas av. Masten skulle få en ordentlig genomgång, slipas och lackas samt syna alla vant och stag för att se om något behövde bytas ut. När masten var nerplockad tog det inte lång tid innan det upptäcktes att även den var delvis rutten. Humöret sjönk till botten. Inte det också!
Trämaster håller i cirka tio år, sen ska de bytas ut, och man ska alltid ha en reservmast liggande ”på vänt”. Det fanns. Men även den har legat ett tag, så föreningen ska få hjälp att göra ett litet borrprov för att få veta om den mår bra längst in, vilket man ändå tror att den gör.
Helmi styr mot Södertälje
Den 9 september 2025 lämnade Helmi Blidö och seglade till Södertälje för att slutföra sin renovering. Om allt går enligt plan kommer hon hem våren 2026, med starka förhoppningar om att åter segla med både besättning och gäster sommaren 2026!